Mina bästa pluggtips

Ja jag suger verkligen på att plugga. Jag tänker hela tiden att jag ska börja plugga åtminstonde två dagar innan ett prov men det slutar alltid lika dant. Att jag hittade på något annat roligare och får sitta dagen innan och ha panik för att jag inte kan det. Men jag lyckas för det mesta alltid lära mig det. Även att det tar några timmar för mgi att göra det jag ska göra. Men bara jag lyckas komma inte in i det så funkar det. Här är några grejer som funkar för mig. Både för att förbereda mig för provet som kommer komma och för att träna på det.
  • Jag lyssnar alltid på musik. När jag pluggar så lyssnar jag på musik som ger mig ett lugn och får mig att känna mig säker. Musiken jag lyssnar på är låtar som betyder något speciellet för mig, låtar som påminner mig om tider, dag eller något dylikt, som får mig att må bra. Oftast brukar jag alltid ha en speciell låt som jag lyssnar på. det känns då som jag lär mig det hela mycket bättre. det liksom fastnar då jag lyssnar på den låten. Men först får man helt enkelt testa sig fram till vilken låt som passar en själv. för min plugg låt är inte direkt min favorit låt. Men den påminner mig om en underbar tid och ger mig ett lugn. Och ja det är verkligen så att på proven funakr det mycket bättre när jag har lyssnat på låten innan.
  • För mig funkar det mycket bättre att plugga senare på kvällen precis innan jag ska sova. Jag koncentrerar mig mycket bättre då och känner ro. Så mitt tips här är att hitta en tid på dygnet som passar en speciellt bra att plugga på. en tid då man känner att man lär sig som bäst och kan finna ro. Det underlättar mycket om man kan koncentrera sig ordentligt. Det fastnar mycket lättare då i huvudet och man behöver inte plugga lika mycket. Så är det för mig i alla fall. På kvällen lär jag mig dubbelt så mycket som jag gör på eftermiddagarna efter skolan. Fast jag försöker ändå plugga båda. Då får jag lite extra.
  • Tredja tipset är att ha en plats där man känner sig bekväm och känner att man kan plugga på. Jag har min plats i min säng för det mesta. Då kan jag mysa ner mig i sängen och det blir ju då mysigt att plugga^^ Fast det funkar ju dessvärre inte att sitta i sängen alltid tex ska man måla och ska få så bra resultat som möjligt är det nog inte så smart att sitta i sängen.
  • Mitt näst sista tips är att se till att man har allt material som man kommer behöva ha. Inte glömma något papper eller bok i skolan, för där gör den ingen nytta om du ska ha prov nästa dag och måste läsa på xD Haha jag är mästare på att glömma den där livsviktiga boken i skolan. Men försöka att kolla dagen innan du ska plugga vilka grejer du kommer behöva och ta tid innan du går hem från skolan till att dubbel kolla att du har med allt och fråga din vänner vad dom tagit med sig, då märker du om du glömt något. Fast det finsn en risk att man glömmer saker ändå, i alla fall när det gäller mig.
  • Mitt sista tips är att ändå försöka plugga några dagar innan, man lär sig ändå det bättre då. Det är större chans att man kommer ihåg det längre fram då. Man ska inte sjukta upp allt utan ta tag i det direkt.

Kommentarer
Postat av: Emily

haha (Y)

gissa vem som glömde sina glasögon i skolan i fredags då? x)

2009-04-05 @ 08:48:10
URL: http://auroraemily.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0